Munk...

Var med om en lustig sak på jobbet idag. En kollega kommer in efter lunchen och säger att hon köpt med sig munkar. Åh, vad trevligt tänkte jag och såg en rund sak med hål i mitten framför mig.
Kommer in på kontoret och där ligger ett paket med de så kallade munkarna.
"Ta en munk nu" säger min andra kollega.
På bordet ligger ett paket med kokosbollar (ni vet sådana med skum i och choklad och kokos utanpå) men jag tänker att jag påpekar inget, de kanske bara sagt fel. När min tredje kollega kallar dem för munkar kan jag ju inte hålla mig utan måste påpeka att det är ju kokosbollar vi äter!
"Nej, munkar" säger mina tre kollegor som alla är från Göteborg. Men vad kallar ni då de där runda bakverken med hål i, undrar jag.
"Du menar flottyrringar eller donuts?".
Eh, nej de heter munkar! Och det här vi mumsar i oss med skum i är kokosbollar!

De skrattade bara åt mig och började göteborgsord-utmana mig...

Det var faktiskt kokosbollar vi åt...

 
kokosboll till vänster, munk till höger...

LOVE!

Kommentarer
Postat av: Anna & Jonas

Vi håller helt med dig Lina. Om de nu kallar de där med hål i för donuts så kan man ju bara kolla översättningen här

lang=" rel="nofollow">http://tyda.se/search?form=1&w=donut&wlang=

donut=munk

Klart som korvspad!

2009-03-27 @ 21:36:14
Postat av: Knurkan

Knurkan håller med! O då är jag ju trots allt fröken...=)

2009-03-27 @ 22:22:34
Postat av: Natalie

stå på dig bar å är det marre

som morrar kör bara ; )

2009-03-28 @ 09:31:33
Postat av: lovisa

Läs min blogg om ni vill veta hur livet för en tonåring i norrland är :)

2009-03-28 @ 10:38:18
URL: http://lovisabv.blogg.se/
Postat av: JohanG!

Det finns ganska många konstiga ord och föreställningar om hur man säger olika saker här i Göteborg. Jag kollad upp ordet munk och dess betydelse med en kontakt jag har här. Jag fick svaret att en munk är det skum i. Mycket skumt tycker jag!



Detta är också lite konstigt. Om någon spelar, exempelvis en fotbollsmatch och denna någon gör mål, då säger man här i Göteborg att någon la mål. Det heter väl ändå att någon gjorde mål?



Jag var på ett kafé i går morse och åt frukost. På detta kafé var veckans sallad med kyckling och burgul. Då undrar jag, är burgul något jag inte hört talas om innan eller är det en felstavning och det ska egentligen vara bulgur?

2009-03-28 @ 10:54:15
Postat av: Linda i K-backa

"Munkar munkar munkar med hål i, stora feta munkar munkar med hål i och när jag kommer hem till dig så vill jag inte ha nån leverpastej". Så sjöng vi alltid när vi var små. Det är beviset på att de häringa göteborgarna har tokfel!!

2009-03-28 @ 11:00:15
Postat av: Bassan

Klart som korvspad att munkar är såna med hål i! Göteborgare vettu... Konstigt fölk de där! =)

2009-03-30 @ 09:50:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0