Lilla Hudvårdsskolan...

Att lägga en mask ger huden det där lilla extra men det är många som tycker det är krångligt eller svårt att komma ihåg. Här har jag tyvärr inget supertips, som med peelingen och att ställa den i duschen i stället för långt in i badrumsskåpet. Det gäller nog bara att hitta en mask som man verkligen tycker gör något för huden och sen försöka komma ihåg att använda den så gott det går. 1-2 gånger i veckan brukar vara lagom, men lyckas man 1 gång varannan vecka till en början är ju det en bedrift, speciellt om man tidigare aldrig brytt sig om att använda mask.

Vad ska man då använda för mask? Maskens generella uppgift är att göra huden mjuk och len men sen finns ju masker med specifika uppgifter som att ge fukt eller göra rent på djupet. Några vanliga masker är:

Fuktmask
- Ger, som man hör på namnet, mycket fukt och passar en fuktfattig och yttorr hud. 

Lermask
-  Innehåller någon sorts lera. Kaolin är en vanlig vitlera som absorberar överflödigt talg och rengör på djupet. Därför passar en lermask till en fet eller en oren hud.

Peel off mask
- En mask som får torka efter appliceringen och sen kan dras bort. Döda hudceller och ytliga orenheter följer förhoppningsvis med. Ni som sett Christian Bale använda en sådan här mask i American Psycho vet hur det funkar... 

Närande mask
- Innehåller mycket näring, ofta i form av vitaminer, jästextrakt, rosextrakt m.m. Passar en mogen hud eller en torris.

Som sagt, det gäller bara att hitta en mask som passar just dig. Just nu bara älskar jag Gilda´s Calming Mask! En fuktgivande och lugnande mask som räddat mig denna vinter. Jag var yttorr och hade en massa "småkrafs" i pannan som nu försvunnit tack vare denna favorit. Jag använder den som en nattcreme och smörjer på ett tjockt lager som snabbt försvinner in i huden. Sen sover jag med masken och på morgonen är huden mjuk och go och har jättefin elasticitet. Gav en tub till min väninna Lisa som var alldeles röd och fnasig efter skidåkning i Sälen. Hon såg genast skillnad och blev jättefin efter att ha sovit med den!

Vill ni att jag köper ut åt er får ni säga till! 200 ml kostar 220 kr. Superbra pris!
Tuben på bilden innehåller 50 ml.



Ta hand om er!
LOVE


Kommentarer
Postat av: Lisa

Måste bara skriva under på att Calming Mask är såååååå bra! Funkar iaf hur bra som helst på mina torreksem. Tack Linan!

2009-01-20 @ 22:24:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0