Stuvade...

Efter en jobbig arbetsdag tänker jag unna mig stuvade makaroner. Det kan vara bland det godaste man kan äta. Så här beskrev min syster mig i deras bröllopsprogram, ni vet där man skriver lite kort om alla gäster:
"Lina Lindbäck - Annas lillasyster. Pannkakor och stuvade makaroner byggde denna vackra kropp. Ser till att storasyster använder rätt krämer, utbildar annars blivande hudterepeuter." Ha ha ha! Mycket sant...

Jag är typ uppfödd på stuvade makaroner. När jag var liten gick jag inte på dagis, utan hos mormor och morfar. Där hängde jag i gäng på dagarna vilket var underbart! Lunchen som oftast intogs tillsammans med morfar efter att han kommit hem från järnverket bestod av stuvade makaroner, pannkakor eller panerad torskfilé med mosad potatis (mkt smör skulle det vara). Jag kommer ärligt talat inte ihåg att jag åt nåt annat som liten... Säkert lagade ju mormor annan mat också men detta är vad jag kommer ihåg. Och de stuvade makaronerna har hängt med länge. KJ och jag brukade ofta åka hem efter skolan och göra stuvade och bara moffa.

Jag har till och med fått ärva mormors makaronkastrull och träslev som hon alltid använde när jag var liten. Dessa ska gå vidare i arv till mina barnbarn! Ha ha!


"This träslev was made for stirring..." (melodi: these boots are made for walking)

Recept
1 liter valfri mjölk (brukar lyxa till det med röd mjölk ibland...)
5-6 dl gammeldags ideal makaroner (måste vara gammeldags!)
Lite salt
Några matskedar strösocker (gör hela grejen!)

Koka upp mjölken. Häll i saltet. Håll koll på mjölken så att den inte bränner fast. Häll i makaronerna. Rör hela tiden, låt det ej bränna fast. Låt småputtra under ca 20 minuter eller tills all mjölk kokat in. Sockra lite under tiden och lite på slutet.
Servera med falukorv eller köttbullar och njut!


Bäst att ha två paket hemma om det skulle bli kris...

För att sammanfatta detta kan vi säga att stuvade makaroner är inte bara gott, det är även ett kärt barndomsminne. Och att blogga samtidigt som man tillagar dem var ingen bra idé, de bränner fast. Tur att Jonis är så bra på att diska!

LOVE!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0