Språkpolisen...

Idag fyller min fina Lisa år. Grattis!

Tänkte hylla henne med ett språkpolisinlägg. Både Lisa och jag är lite utav språkpoliser och vi har hittat ett gemensamt irritationsmoment i svenska språket. Då pratar jag inte om särskrivningar (ett kapitel för sig...) utan om ang-fenomenet. Detta fenomen är något som stör oss nåt så grymt!


Språkpoliserna!

Några exempel på hur det funkar, man hör det skitofta när viktiga politiker snackar på tv:

"Åh, det är så intressangt att läsa om 1800-talets regenter."

"Vilken distangs sprang Carl Lewis på 80-talet egentligen?"

"Jag ska på konferangs nästa vecka."

Det heter intressant, distans och konferens! Man uttalar det alltså precis som det stavas. Hur svårt kan det vara?!

Peace out!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Tack Lina!! Både för uppvaktningen och för att du uppmärksammar detta hemska uttalsproblem! Kramkram.

2009-02-26 @ 15:26:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0